Az ingatlanközvetítők, illetve az ingatlanközvetítő irodák munkája lényegesen összetettebb annál, mint hogy egyszerűen meghirdetnek egy hirdetési oldalon egy lakást. Természetesen a tulajdonos is fel tudja tölteni ezekre az oldalakra a képeket és az adatokat a lakásáról, sőt ha jól árazza be azt, akkor neki is esélye jó van az ingatlan eladására. Az értékesítés azonban jó pár apróságon elbukhat, amire ők nem is figyelnek, a szakember viszont igen.



Sokan próbálkoznak, majd feladják

A legtöbb tulajdonos úgy fut neki a lakáseladásnak - különösen a mostani konjunktúra időszakában -, hogy megpróbálják maguk értékesíteni lakásukat, így megspórolva az ingatlanközvetítő munkadíját. Első lépésként felraknak egy egyszerű hirdetést ingyenes megoldásokat kihasználva. Ezekről hamar kiderül, hogy annyira mégsem ingyenesek, hiszen a látogatottabb oldalakon az eladást hatékonyabbá tevő plusz szolgáltatásokért gyakran már fizetni kell.

Ez az egyik oka annak, hogy sokan az első próbálkozást követően mégis inkább ingatlanközvetítőhöz fordulnak. A másik ok pedig általában az, hogy tartanak attól, kit engednek be a lakásukba, mint érdeklődőt. Az ingatlanosok ugyanis előzetesen megszűrik az érdeklődőket, hiszen nekik sem áll érdekükben, hogy feleslegesen töltsék a tulajdonos és a saját idejüket olyan érdeklődőkkel, akiknek szándékában sem áll a vásárlás.

Ki kell emelni az előnyöket, különbözni kell

De visszatérve az első okra: a tulajdonosok gyakran szembesülnek azzal, hogy egy ingyenes hirdetés még nem feltétlenül elég a gyors eladáshoz. A hatékony értékesítéshez ugyanis ma már komoly marketing kell. Fel kell hívni a figyelmet a saját ingatlanunkra azzal, hogy az előnyeit emeljük ki, valamint el kell magyarázni az érdeklődőknek, hogy a miénk miért jobb vétel a többinél.

Egy jó ingatlanos pontosan látja, hogy eladásnál egy adott ingatlanból mit lehet kihozni, mik az előnyei és mik a hátrányai, és természetesen előbbieket domborítja ki a hirdetési szövegekben. Ez persze nem azt jelenti, hogy letagadják az ingatlan negatív tulajdonságait, de megpróbálják a portékát kelendővé tenni, “ahogy a piacon is kifényesítik az almákat”.

Jó árazás nélkül most sem megy

A következő dolog az, amiben a tulajdonosok gyakran hibáznak - különösen a mostani jelentős áremelkedés után -, az ingatlan árazása. Mivel a tulajdonosok azt hallják a különböző médiumokból, és azt látják a hirdetési oldalak átlagárainál, hogy mennyire magasan járnak most a hirdetési árak, így azt gondolják, hogy “eljött a Kánaán”, és egy valóságtól teljesen elrugaszkodott árat határoznak meg hirdetési árként. Ezen az áron persze nem kel el az ingatlan, sőt gyakran érdeklődő sincs, de nem értik miért.

Szakemberre kell bízni az árazást. Az ingatlanközvetítő szakmai tudásához hozzátartozik, hogy tisztában van az ingatlanpiaci árakkal. Ezt azonban nem olyan egyszerű meghatározni. Egy ingatlan árát ugyanis nem csak az befolyásolja, hogy melyik kerületben vagy melyik utcában található. Sok más egyéb tényező is: a lakás állapota, a társasház állapota, az emelet, a lift, a tájolás, az alaprajz, a kilátás, a zaj és még sok egyéb. Ezeket csak egy árazásban jártas szakember képes mind figyelembe venni.



Az biztosan nem elég, ha a webről kinézünk egy hirdetési átlagárat, ami kerületre vagy utcára meg van adva. Hiszen egy ilyen átlagár nem veszi figyelembe ingatlanunk valamennyi egyedi jellemzőjét. Ráadásul csak hirdetési árat határoz meg, ami nem azonos a valós értékesítési árral. Emellett a tulajdonos, amikor beárazza a saját lakását, általában érzelmi alapon dönt, vagyis a saját lakását mindig többre értékeli.

Az ingatlanos segít és biztonságot nyújt

De ami legalább ennyire fontos: a megfelelő kommunikáció. Mind az eladó, mind a vevő életükben csupán néhányszor kerül olyan helyzetbe, hogy ingatlan ad el vagy vásárol. Ez egy feszült állapot az eladók és a vevők számára is, hiszen az emberek nagy része életében nem túl sok ingatlant ad és vesz. Az eladónak egy vadidegen emberrel kell egyezkednie a legjelentősebb értéktárgyáról, a lakásáról, ami jelentős kihívás számára.

Ebben a kényes helyzetben sokat tud segíteni egy ingatlanos: a két fél közötti feszültségeket elsimítja, és mint egy igazi probléma-megoldó, végigviszi az adásvételt. Ez azt jelenti, hogy mind a két fél részére biztonságot nyújt, már azzal is, hogy a tranzakció előtt tájékoztatja őket arról, miként zajlik a folyamat, mi lesz a menete, milyen lépésekre kerül sor az eladás során.

Ez különösen akkor fontos, ha a tapasztalatlan eladóval szemben egy “dörzsölt” befektető áll. Ez a helyzet, azaz maga az adásvétel, egy átlagember számára egyáltalán nem “komfortos”, ezért lehet szüksége segítségre, amit értelemszerűen egy tapasztalt ingatlanos tud nyújtani számára, mint szolgáltatást.

Mindezek mellett egy megbízható, nagyobb ingatlanközvetítő iroda még további plusz értékeket kínál: mint a hitelügyintézés, energetikai tanúsítvány készíttetése vagy egy ügyvéd biztosítása. Ezek miatt megéri hozzájuk fordulni az ingatlantulajdonosoknak, hiszen könnyebben, gyorsabban, rugalmasabban intézhető így az adásvéte. Ezek olyan tényezők, melyekkel leveszik a terhek egy jelentős részét az ügyfelek válláról.